Meniu

Naujiena

Iššūkis Lietuvos vadovams Pietų Afrikoje: kaip dirbti, kai komandoje vieni lyderiai?

Tik savaitė – tik penkios dienos pokyčio įgyvendinimui svečioje šalyje – tokį iššūkį turi įveikti aukščiausio lygio vadovai, kuriam visus metus ruošiasi ISM universiteto Vadovų MBA studijose. 

Iki išvykimo į Pietų Afrikos Respubliką, kurioje jie konsultuoja įmones ir paruošia pokyčio įgyvendinimo pasiūlymą, lyderiai atnaujina ir sustiprina žinias, geriausių Lietuvos ir užsienio akademikų pagalba ISM EMBA studijose rengia įmonių strateginę analizę, skaitmenizacijos planus, kuria naujus verslo modelius. Vadovai taip pat lavina lyderystės įgūdžius mokydamiesi duoti grįžtamąjį ryšį, dirbti skirtingose komandose, pažinti save. Į konsultacinį projektą Pietų Afrikos Respublikoje Lietuvos vadovai išvyksta paruošti ne tik teoriniu ar praktiniu aspektu, tačiau ir emociškai. Studijų metu lyderiai mokosi dirbti drauge, kartu atlikti užduotis, rašyti darbus, bendrauti su kitais vadovais ir duoti jiems grįžtamąjį ryšį.

„Komandų formavimo užduoties imuosi asmeniškai. Mano tikslas  – drauge suburti skirtingas asmenybes, vertybes bei įvairiapusišką patirtį turinčius aukščiausiojo lygmens vadovus. Iš pirmo žvilgsnio taip sukonstruotos komandos lyderiams dažnai kelia diskomfortą, jose kyla daugiau įtampos, stresinėse situacijose veikti ir pasiekti užsibrėžto tikslo tampa daug sunkiau. Tačiau komanda iš įvairių asmenybių gali labai efektyviai dirbti ir pasiekti pačių aukščiausių rezultatų. Tokių komandų nariai vieni iš kitų mokosi ir papildo, iškylantys konfliktai priverčia geriau save pažinti ir išmokti surasti tinkamiausią sprendimą. 

Intensyviai dirbdami Pietų Afrikos konsultaciniame projekte vadovai eksperimentuoja ir per santykinai trumpą laiką išmoksta išgirsti, įsiklausyti, bendradarbiauti, priimti kito nuomonę ir drauge pasiekti rezultatą, nes dirbti tik su patinkančiais žmonėmis – retai pasitaikanti ir nebūtinai puikiausią rezultatą užtikrinanti prabanga“, – sako dr. Audronė Nakrošienė, ISM universiteto Vadovų MBA studijų programos direktorė, ir priduria, kad šių įgūdžių išmokti vadovai privalo, nes Keiptaune bendram sutarimui pasiekti turi tik penkias dienas. 

Projektas PAR – įtemptas laikas vadovams

Prieš pradėdami 5 dienų intensyvaus darbo sesiją Pietų Afrikos Respublikoje, ISM Vadovų MBA studentai tris dienas praleidžia Johanesburge. Čia jie susipažįsta su šalies kultūra, žmonių požiūriu, mentalitetu, tyrinėja pokyčio įgyvendinimui suformuotos komandos dinamiką. 

Atvykus į Keiptauną iš karto prasideda intensyvus darbas. Iš penkių komandos narių suformuotoms grupėms paskiriamos labai įvairios kompanijos – nuo pasaulinių prekės ženklų iki mažyčių nevyriausybinių organizacijų –, kurioms jie ruošia pokyčių planą ir šiam tikslui pasiekti įgyvendina ISM akademikų paskirtas užduotis.

„Drauge su EMBA studentais į Pietų Afrikos Respubliką išvyksta ir dalis programos akademikų, kurie vadovus konsultuoja viso vizito Keiptaune metu. Dalį dienos konsultacinio projekto dalyviai praleidžia jiems paskirtoje organizacijoje, kitą pusę konsultuodamiesi su lektoriais ieško sprendimų. Tai įtemptas etapas. Vadovai ieško atsakymo, juos spaudžia laikas, atsiranda konfliktinių situacijų komandoje. Tad jiems reikia susidoroti ir su stresu, ir įtemptai dirbti, ir veikti kaip vienai komandai“,  – sako dr. A. Nakrošienė.

Neatsiejamas sėkmės faktorius – komanda

Konsultacinio projekto metu šiuometiniai EMBA studentai taip pat klausysis vieno žymiausių PAR pranešėjų, „Forbes“ ir „Financial Mail“ tekstų autoriaus Toby Shapshak kalbos, lankysis​ milijardo vertės pasaulinio garso restoranų tinklo „Nandos“ kompanijoje ir apie verslo modelį kalbėsis su jos įkūrėju Robert Brozin. Su lyderiais susitiks ir savo patirtimi taip pat dalinsis studijų alumnė, draudimo bendrovės „Gjensidige“ Privačių klientų vadovė ir Baltijos vadovų komandos narė Lijana Žmoginaitė.

ISM Vadovų MBA studijas Lijana pasirinko lydima karjeros pokyčių. Po 15 metų darbo pakeitusi ne tik įmonę, bet ir verslo sritį, naujoje savo lyderystės kelionėje ji ieškojo žinių, praktikos, iššūkių, gilesnio savęs pažinimo ir asmeninio pokyčio. 

Darbą su komanda Lijana laiko atskira konsultacinio projekto dalimi. Be nuolatinio galvojimo apie pokyčio įgyvendinimą, temą, užduotį bei pačią Pietų Afrikos Respubliką, jai reikėjo pasirengti bendradarbiavimui su kitais vadovais.

„Prieš kelionę į Keiptauną daug dėmesio su komanda skyrėme santykių su klientu užmezgimui ir jo lūkesčių išsiaiškinimui. Atlikome išsamią aplinkos analizę, įmonės problematikos tyrimą, reikalingą vėlesniam pokyčio plano ir veiksmų paruošimui. Susitelkėme į rezultato pasiekimą per labai trumpą laiką bei pokyčio įgyvendinimo procesą. Naudojome įvairius modelius, įrankius ir kitas teorines žinias, įgytas EMBA studijų, profesinės praktikos ir patirties metu. Tačiau svarbiausias sėkmės faktorius yra komanda, grupės dinamika, sugebėjimas sklandžiai dirbti drauge, mokėjimas prisitaikyti prie situacijos, tinkamai į ją reaguoti ir kartu įveikti kylančius iššūkius. Suprasdami šio elemento svarbą, prieš kelionę į PAR drauge su darbo grupe sukūrėme aiškias tarpusavio bendravimo taisykles, apsibrėžėme mūsų vertybes ir pasiskirstėme vaidmenimis“, – sako L. Žmoginaitė.

Sklandžiam darbui komandos naudoja refleksijos metodą

Teigiamai komandos dinamikai išlaikyti ir sėkmingai dirbti drauge L. Žmoginaitei ir jos komandai padėjo studijų metų praktikuotas ir konsultacinio projekto metu pritaikytas reflektavimas. Šią techniką EMBA programos studentai tobulino visų studijų Lietuvoje metu, dirbdami grupėse, rašydami bendrus darbus ir analizes. Per konsultacinį projektą atsiskleidžia, kaip kiekvienam programos dalyviui pavyko sustiprinti lyderystės, savianalizės ir komandinio darbo įgūdžius. 

„Kiekviena įmonėje praleista diena baigdavosi komandos refleksija. Vėliau su lektoriais aptardavome tądien pasiektus rezultatus, sėkmes ir nesėkmes, tardavomės, ką galėjome daryti kitaip, kiek priartėjome prie savo galutinio tikslo, susidėliodavome rytojaus dienos tikslus, užduotis ir komandos narių atliekamus vaidmenis. Projekto metu stengdavomės daug kalbėtis, aptarti savo emocijas, savijautą, vidinę būseną, visuomet pagirdavome šauniai pasirodžiusius. Žinoma, ne visi pasisakymai buvo teigiami. Tekdavo išsakyti ar išgirsti ir neigiamo grįžtamojo ryšio, pasiūlymų pokyčiui. Taip buvome susitarę dar prieš darbą kartu PAR projekte. Refleksija atveria galimybes giliau save pažinti ir vertinti. Tai viena priežasčių, leidusių pasiekti geriausią rezultatą“, – sako ISM Vadovų MBA absolventė. 

L. Žmoginaitė sako, kad vienerių metų EMBA studijos jai iškėlė naujus iššūkius, suteikė galimybę klausytis ir diskutuoti su geriausių pasaulio verslo mokyklų akademikais ir praktikais, su jais kalbėtis lyderystės, strategijos, skaitmenizavimo ir inovacijų, pokyčių vadybos temomis. Čia ji galėjo dalyvauti realių įmonių projektiniuose darbuose, bendrauti su įvairių sričių kolegomis profesionalais, inicijuoti ir įgyvendinti pokyčius, per trumpą laiką pasiekti užsibrėžtą rezultatą bei įgyvendinti asmeninį pokytį.

„Išmokau greičiau reaguoti į besikeičiančią aplinką, išbandžiau naujus elgesio komandoje modelius. Tapusi ne tik vadove, bet ir žaidėja, pajutau savo stipriąsias puses ir tobulėjimo sritis. Visa tai praplėtė mano ribas ir šiandien leidžia pamatyti naujas galimybes realiai dirbant versle“, – sako EMBA absolventė.

Priėmimas į studijas aukščiausio lygio vadovams jau prasidėjo. Sužinokite daugiau ČIA.