Kaip vadovauti globaliame pasaulyje? EADA Verslo mokyklos rektorius apie šiuolaikinių vadovų galimybes ir iššūkius

Naujienos
2024-09-10

Prasidėję nauji mokslo metai įneša naujovių į ISM Executive MBA studijas. Į aukščiausio lygio vadovams skirtas studijas šiemet stojantys studentai mokysis naują organizacijų valdysenos (angl. Corporate Governance) modulį.  Jis sukurtas ir vykdomas bendradarbiaujant su Barselonos EADA Verslo mokykla. Tai prestižinė verslo mokykla, „Financial Times“ reitinguojama tarp 25 geriausių verslo mokyklų pasaulyje.

Vilniuje ką tik viešėjo EADA rektorius dr. Jordi Diaz. Jis vedė paskaitą esamiems EMBA studentams ir pasidalijo mintimis apie šiuolaikiniams vadovams kylančius iššūkius, galimybes bei pristatė savo dėstomą Strategijos ir inovacijų kursą (angl. Disruptive Strategy).

Jūsų patirtis bendraujant su aukščiausio lygio vadovais išties didelė ir reikšminga. Kokie, jūsų manymu, yra pagrindiniai iššūkiai, su kuriais dabar vadovai susiduria?

Didžiausias iššūkis yra smarkiai pasikeitusi, sudėtinga aplinka, kontekstas, kuriame tenka dirbti. Jei anksčiau vadovas, lyderis buvo tas žmogus, kuris turėdavo atsakymus į daugelį klausimų, dabar tai jau sunkiai įsivaizduotume. Taip yra ne todėl, kad šiuolaikiniai vadovai yra mažiau pasiruošę iššūkiams. Priešingai, manau, kad vadovai yra pasiruošę labiau nei bet kada, tačiau ir aplinka, kurioje tenka veikti, yra sudėtingesnė nei bet kada anksčiau. Ji vis mažiau nuspėjama. Atsiranda nauji konkurentai, nauji nacionaliniai ir Europos Sąjungos reglamentai, yra daugybė iššūkių, susijusių su klimato kaita. Taigi vadovo funkcija keičiasi – vietoje žmogaus, žinančio atsakymą, dabar vadovas yra žmogus, padedantis organizuoti procesą, kuris nuvestų į atsakymą, į geriausią kolektyvinį sprendimą.

ISM universiteto rektorius, ISM Executive MBA „Corporate Governance“ modulio vadovas dr. Dalius Misiūnas ir EADA Verslo mokyklos rektorius dr. Jordi Diaz
Dalius Misiūnas ir Jordi Diaz

Kokios, Jūsų manymu, yra pagrindinės kompetencijos, kurių reikia šiuolaikiniams organizacijų vadovams?

Pradėčiau nuo minkštųjų įgūdžių. Gebėjimas klausytis ir bendrauti su skirtingomis suinteresuotomis šalimis. Ir čia turiu omenyje visą paletę suinteresuotų šalių, ne tik akcininkus. Labai svarbu, kad šiuolaikinis vadovas turėtų tokius lyderystės įgūdžius, kurie leistų veikti sunkiai nuspėjamame pasaulyje. Tai apima ir technologinį išprusimą, suvokimą, kokią įtaką technologijos ir tvarumo veiksniai daro pasirinktam verslo modeliui ir apskritai šiuolaikinei verslo aplinkai.

Kokius tris patarimus duotumėte šiuolaikiniams vadovams?

Visų pirma stenkitės galvoti apie CEO kaip apie geros energijos vadovą (angl. chief energy officer). Iš vadovų tikimasi, kad jie motyvuos, įkvėps savo bendruomenes, ypatingai tuomet, kai situacija yra kebli. Antra, orientuokitės į inovacijas. Prisiminkite, kad tai, kas atvedė jus iki dabartinio taško, greičiausiai neleis pakilti į dar kitą lygį. Visuomet galvokite į priekį, tyrinėkite ateities perspektyvas. Mes, kaip lyderiai, esame atsakingi už tai, kad padėtume organizacijoms suprasti ir vizualizuoti, kur norime būti ateityje. Na, ir paskutinis patarimas būtų į visus pokalbius įtraukti tvarumą. Kalbėdami apie verslo iššūkius, įsivaizduokite, jog sėdite prie stalo, kuriame tvarumas turi savo dedikuotą vietą. Jei to nebus, greičiausiai tvarumas netaps integralia jūsų verslo strategijos dalimi.

Barselonos EADA Verslo mokyklos rektorius dr. Jordi Diaz
EADA rektorius Jordi Diaz

ISM EMBA Organizacijų valdysenos modulyje dėstote kursą Strategija ir inovacijos (angl. Disruptive Strategy). Papasakokite plačiau, ko studentai gali tikėtis Jūsų paskaitose?

Paskaitose nagrinėjame požiūrį, kad organizacijoms reikalingos inovacijos, kurios pakeistų brangius ar itin sudėtingus produktus ar paslaugas – anksčiau prieinamus tik elitinei klientų grupei – į tokius, kurie yra labiau prieinami ir atviri daug platesnei visuomenės daliai. Pavyzdžiui, kai srautinio transliavimo paslaugos dėka kompanija „Netflix“ tapo pigesnė ir prieinamesnė, ji reikšmingai pakeitė tradicinę televiziją ir filmų nuomos verslą.

Mano tikslas skatinti studentus mąstyti plačiai. Padėti suvokti, kad kalbėdami apie inovacijas ir išradimus tarp jų nebūtinai turime dėti lygybės ženklą. Kartais galvojama, kad inovacijos reiškia tyrimus ir plėtrą bei patentų, suteikiančių mums išskirtinumą, kūrimą. Manau, tai yra labai specifinė ir tuo pačiu ribojanti samprata daugeliui vadovų, kurie nedirba tyrimų ir plėtros srityje. Inovacijos gali reikšti produktų ar paslaugų pritaikymą arba verslo modelio keitimą. Verslo inovacijų srityje galimybių yra daugybė, svarbu jas pastebėti. Bandome keisti naratyvą ir pirmiausia galvoti ne apie pačius produktus ir paslaugas, bet apie galutinį vartotoją. Kokie jo iššūkiai? Kas jam svarbu? Kaip mes su savo prekėmis ar paslaugomis galime padėti jam tobulėti? Tai yra pagrindinė Strategijos ir inovacijų kurso dedamoji ir stengiuosi kuo labiau išplėsti šį požiūrį. Mėgstu sakyti, kad geros paskaitos pabaigoje turėtume turėti daugiau klausimų nei atsakymų.

ISM Executive MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė ir dr. Jordi Diaz
Audronė Nakrošienė ir Jordi Diaz

ISM Executive MBA bendradarbiauja su Barselonos EADA verslo mokykla. Kokius šio bendradarbiavimo privalumus EMBA studentams išskirtumėte?

Šiuolaikinis pasaulis yra labai kompleksiškas ir globalus. Taigi tiek iššūkiai, tiek galimybės taip pat yra globalūs, todėl ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimas yra kritiškai svarbus. Išvykę stažuotis ar turėdami galimybę klausytis užsienio dėstytojų savo šalyje tarsi pasineriame į kitą realybę, galime stebėti kitus verslo žmones, aiškintis, kaip sprendžiami įvairūs iššūkiai. Tai yra išėjimas iš savo komforto zonos ir veda link tobulėjimo.

Antra, Barselonos EADA yra globali mokykla, kuri visada glaudžiai bendradarbiauja su verslo įmonėmis, teikia praktinį išsilavinimą ir galimybę įgyvendinti visas sukauptas žinias ir patirtis savo aplinkoje. Kitaip tariant, tai – globalus išsilavinimas, kurį galima pritaikyti lokaliai. Kartais sakau studentams, kad jei vyksite į Silicio slėnį ir sužinosite apie naujausias, įkvepiančias technologijos – puiku, tačiau jeigu viso to negalėsite pritaikyti savo realybėje, kokia reali nauda? Mūsų tikslas, kad studentai galėtų mokytis tai, ką vėliau galės pritaikyti savo aplinkoje, savo realybėje – Lietuvoje.

Esate „Amazon“ bestselerio „Inovatyvaus valdymo švietimo ekosistema“ (angl. The Innovative Management Education Ecosystem) autorius. Kokią pagrindinę žinutę siekėte perteikti šioje knygoje?

Šiuo metu patiriame tai, ką Pasaulio ekonomikos forumas dar 2020 metais pavadino „Perkvalifikavimo revoliucija“ (angl. reskilling revolution). Darbo jėga turi būti perkvalifikuota dėl technologinės pažangos ir su tvarumu susijusių iššūkių. Kadangi kalbame apie didelę dalį darbo jėgos, kuriai reikalingas perkvalifikavimas, į procesą turi įsitraukti ne tik universitetai ar verslo mokyklos. Knygoje perteikiu mintį, kad šią problemą reikia spręsti sistemiškai, kur universitetai ir verslo mokyklos yra dalis sprendimo, bet ne vienintelės sprendimo dedamosios. Vyriausybės taip pat turi įsitraukti, nes joms aktualu, kad darbo jėga būtų kvalifikuota, pasiruošusi veikti atsižvelgiant į šių dienų realijas. Taip pat ir įmonės, korporacijos yra vieni iš suinteresuotų dalyvių. Tai didelio masto perkvalifikavimo revoliucija, tad jai reikalingos įvairios platformos ir nauji švietimo dalyviai. Šios ekosistemos idėja yra ta, kad švietimo dalyviai dalijasi iššūkiu ir kartu sprendžia perkvalifikavimo revoliucijos iššūkius.

Kviečiame rugsėjo 18 d. vakarą atvykti į ISM ir gyvai susipažinti su ISM Executive MBA studijų alumnais, išgirsti jų studijų patirtį ir kaip ją pritaikė savo vadovaujamose organizacijose. Registruokitės į renginį ČIA.

Daugiau apie ISM Executive MBA studijas sužinokite ČIA.